کد خبر: ۸۷۷۰۱۱
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۱
پایان آتش‌بس، حماس و اسرائیل جنگ را از سر گرفتند

جنگ فلسطین| نقشه جدید اسرائیل برای نوار غزه چیست؟

آتش بسی که از ۲۴ نوامبر میان اسرائیل و حماس به اجرا گذاشته شده بود در ساعت ۷ صبح به وقت محلی پایان یافت و نبرد‌ها میان دو سوی مناقشه از سر گرفته شد. الجزیره به نقل از شاهدان و منابع خبری در غزه گزارش داد که درگیری‌های شدیدی بین گروه‌های مبارز فلسطینی و نظامیان اسرائیلی در شمال این باریکه تحت محاصره از اراضی فلسطینی در جریا است. با شکستن آتش‌بس ۱۷۸ فلسطینی در غزه کشته شدند. تا کنون حدود ۱۵ هزار فلسطینی در غزه کشته شده‌اند. حدود ۶ هزار نفر از کشته‌شدگان کودک بوده‌اند.
جنگ فلسطین| نقشه جدید اسرائیل برای نوار غزه چیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

در پی پایان یافتن آتش‌بس هفت روزه در غزه، ارتش اسرائیل صبح روز جمعه اول دسامبر اعلام کرد که جنگ علیه حماس را از سر گرفته است. گزارش‌ها حاکی است که ارتش اسرائیل حملات هوایی و توپخانه‌ای به شهر غزه را آغاز کرده است.  پیش‌تر گمانه‌زنی‌هایی در خصوص احتمال تداوم آتش‌بس میان دو طرف در غزه پس از دوبار تمدید مطرح شده بود.

یک سخنگوی دولت اسرائیل پیش‌تر روز پنجشنبه اعلام کرده بود تا زمانی که حماس اقدام به آزادی گروگان‌ها کند آتش‌بس ادامه خواهد یافت.

بر اساس برخی گزارش‌ها، حماس برای آزادی مابقی گروگان‌ها شروط تازه‌ای را پیشنهاد کرده که مورد پذیرش تل‌آویو قرار نگرفته است. از جمله این پشنهاد‌ها آزادی تمام گروگان‌ها در برابر تمام زندانیان فلسطینی بود.

رویترز: اسرائیل طرح ایجاد منطقه حائل در نوار غزه را برای پس از جنگ به کشور‌های عربی داده است

رویترز در گزارشی به نقل از منابع مصری و منطقه‌ای نوشت که اسرائیل به برخی از کشور‌های عربی اطلاع داده است که تصمیم دارد پس از پایان جنگ، یک «منطقه حائل» در بخش فلسطینی نوار غزه برای جلوگیری از حملات آینده به خاک خود ایجاد کند.

بنا به این گزارش، اسرائیل طرح‌هایش در این زمینه را به همسایگان خود، مصر و اردن، و همچنین امارات عربی متحده که در سال ۲۰۲۰ مناسبات خود را با تل‌آویو عادی کردند، ارائه کرده است.

سه منبع منطقه‌ای به رویترز گفتند عربستان که مناسبات عادی با اسرائیل ندارد نیز در جریان طرح‌های تل‌آویو قرار گرفته است.

به گفته یکی از این منابع، اسرائیل خواهان «منطقه حائل» بین غزه و اسرائیل، از شمال این باریکه تا جنوب آن است تا مانع هرگونه «نفوذ یا حمله» حماس و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی به خاک خود شود.

تاکنون هیچ‌یک از کشور‌های عربی برای نظارت یا اداره نوار غزه پس از جنگ ابراز تمایل نکرده‌اند.

آمریکا صدور روادید برای «شهرک‌نشینان افراطی اسرائیلی» را متوقف می‌کند

رویترز در گزارشی به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا نوشت واشنگتن به اسرائیل اطلاع داده است که به زودی برای «شهرک‌نشینان افراطی اسرائیلی» که با غیرنظامیان فلسطینی در کرانه باختری با خشونت برخورد می‌کنند، ممنوعیت صدور روادید اعمال خواهد کرد.

بنا به این گزارش، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و کابینه جنگی او به آن‌ها اطلاع داده است که واشنگتن اقدام خود را علیه شمار نامعلومی از افراد انجام خواهد داد.

ایلون لوی سخنگوی دولت اسرائیل از اظهارنظر درباره این تصمیم خودداری کرد، اما گفت که تل‌آویو قاطعانه هرگونه اوباشگری یا تلاش افراد برای به بازیچه گرفتن قانون مقابله را محکوم می‌کند.

آمار ارائه شده توسط سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که از زمان حمله ۷ اکتبر حماس به اسرائیل، حملات روزانه شهرک‌نشینان اسرائیلی به غیرنظامیان فلسطینی در کرانه باختری بیش از دو برابر شده است.

وزارت بهداشت حماس: با شکستن آتش‌بس ۱۷۸ فلسطینی در غزه کشته شدند

وزارت بهداشت حماس در نوار غزه اعلام کرد که در حملات ارتش اسرائیل که پس از یک هفته آتش‌بس از سر گرفته شد، ۱۷۸ نفر کشته و ۵۸۹ نفر دیگر زخمی شدند.

اولین انفجار‌ها اندکی پس از پایان آتش‌بس ساعت ۵ به وقت گرینویچ در روز جمعه شنیده شد. ارتش اسرائیل مدعی شد در این روز به «بیش از ۲۰۰ هدف تروریستی» حمله کرده است. 

تا کنون حدود ۱۵ هزار فلسطینی در غزه کشته شده‌اند. حدود ۶ هزار نفر از کشته‌شدگان کودک بوده‌اند.

حماس از کشته شدن سه خبرنگار در حملات اسرائیل به غزه خبر داد
 
حماس امروز جمعه ۱ دسامبر از کشته شدن سه خبرنگار در باریکه غزه خبر داد که پس از پایان آتش‌بس در حملات اسرائیل جان باختند.

منتصر الصواف، تصویربردار فلسطینی که برای خبرگزاری رسمی ترکیه آناتولی کار می‌کرد یکی از سه روزنامه‌نگار جان باخته است. 

اسرائیل از فلسطینی‌های غزه خواست بخش‌هایی از جنوب این باریکه را ترک کنند

اسرائیل از فلسطینی‌های غیرنظامی جنوب باریکه غزه خواسته است تا مناطقی در جنوب این باریکه را ترک کنند.

ارتش اسرائیل پیش‌تر از فلسطینی‌های ساکن در شمال غزه خواسته بود تا برای حفظ امنیت جانشان به جنوب باریکه بروند.

اما جنوب باریکه غزه هم از حملات هوایی ارتش اسرائیل در امان نبوده است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به اسرائیل هشدار داده است که ویرانی‌های شمال غزه نباید در جنوب این باریکه تکرار شود.

وی در آخرین سفرش به منطقه گفت که اگر قرار است جنگ غزه از سر گرفته شود مرگ و میر فلسطینیان بی‌گناه باید به حداقل برسد.

اسرائیل می‌گوید تمهیدات خود برای به حداقل رساندن تلفات جانی در بین غیرنظامیان غزه را با وزیر خارجه آمریکا در میان گذاشته است. 

آلمان خواهان تداوم آتش بس در غزه و خلع سلاح حماس شد

وزارت خارجه آلمان می‌گوید جامعه بین المللی باید تمام تلاش خود را برای تضمین تداوم آتش بس در غزه به خرج دهد.

در بیانیه وزارت امور خارجه آلمان که در شبکه اجتماعی ایکس منتشر شده همچنین بر تلاش به منظور اطمینان از اینکه حماس تهدیدی برای موجودیت اسرائیل نیست، تاکید شده است.

مسئولان وزارت خارجه آلمان همچنین خلع سلاح حماس را «برای پایان دادن به رنج فلسطینیان و اسرائیلی‌ها» ضروری توصیف کرده‌اند.

این بیانیه می‌افزاید: «البته این بدان معناست که حماس باید سلاح‌های خود را زمین بگذارد. تنها در این صورت می‌توان نسبت به گشایش یک افق سیاسی برای راه حل دو کشوری که تضمین‌کننده امنیت اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها باشد، امیدوار بود.»

از سرگیری درگیری‌ها در غزه «فاجعه‌بار» است

ولکر ترک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز جمعه از سرگیری درگیری‌ها و حملات در نوار غزه را «فاجعه‌بار» خواند.

این مسئول سازمان ملل در بیانیه‌ای تاکید کرد: «از همه طرف‌ها و همه کشور‌های ذی‌نفوذ می‌خواهم فوراً تلاش‌های خود را برای برقراری آتش‌بس مضاعف کنند.»

وی همچنین اظهارات و مواضع مقامات اسرائیلی در خصوص گسترش و تشدید حملات به غزه را «بسیار نگران‌کننده» توصیف کرد.

اسرائیل: حماس باید در انتظار مهلک‌ترین ضربه و سخت‌ترین شکست باشد

سخنگوی اسرائیل روز جمعه پس از شروع مجدد درگیری‌ها در نوار غزه وعده داد که حماس «مهلک‌ترین ضربه و سخت‌ترین شکست» را متحمل شود.

ایلان لوی در گفتگو با خبرنگاران، حماس را به عدم ارائه فهرست تازه گروگان‌ها برای آزادی در روز جمعه و نیز شلیک راکت به سوی اسرائیل متهم کرد و گفت: «حماس اکنون باید در انتظار سخت‌ترین ضربه باشد.»

فرانسه: از سرگیری آتش‌بس میان اسرائیل و حماس ضروری است

فرانسه روز جمعه در پی شروع مجدد نیرد‌ها و حملات در غزه، از سرگیری آتش‌بس میان اسرائیل و حماس را «ضروری» خواند.

کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه در حاشیه کنفرانس آب و هوایی کوپ۲۸ در دوبی گفت: «شکست آتش‌بس خبری بسیار بد و تاسف‌آور است، زیرا هیچ راه‌حلی ارائه نمی‌کند و حل همه سؤالات پیش‌رو را پیچیده‌تر می‌کند.»

دبیرکل سازمان ملل نسبت به از سرگیری درگیری‌ها در غزه «عمیقا» ابراز تاسف کرد

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی که روز جمعه در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) منتشر شد، نسبت به از سرگیری عملیات نظامی در غزه پس از چند روز آتش بس «عمیقا» ابراز تاسف کرد.

آقای گوترش چند ساعت پس از شروع مجدد بمباران‌های غزه توسط ارتش اسرائیل در این پیام تاکید کرد: «هنوز امیدوارم که امکان تمدید وقفه ایجاد شده وجود داشته باشد. از سرگیری خصومت‌ها نشان می‌دهد که چقدر مهم است یک آتش‌بس بشردوستانه واقعی برقرار شود.»

یونیسف آن‌هایی که «تصمیم به از سرگیری کشتار کودکان گرفتند» را محکوم کرد

صندوق کودکان ملل متحد، یونیسف ضمن ابراز تاسف از پایان یافتن آتش‌بس در غزه، «آن‌هایی که تصمیم به از سرگیری کشتار کودکان گرفته‌اند» را محکوم کرد.

جیمز الدر، سخنگوی یونیسف که از طریق ارتباط ویدئویی از غزه با خبرنگاران در ژنو سخن گفت، تاکید کرد: «انفعال در این خصوص، در اصل، چراغ سبزی برای کشتار کودکان است.»

وی افزود: «این غیرمسئولانه است که فکر کنیم حملات بیشتر به مردم غزه می‌تواند به چیزی غیر از قتل عام منجر شود.»

ترجیح کرملین تمدید آتش‌بس در غزه بود

کرملین روز جمعه ضمن ابراز تاسف نسبت به از سرگیری درگیری‌ها بین حماس و اسرائیل اعلام کرد که آتش‌بس می‌توانست تا آزادی همه گروگان‌ها غزه تمدید شود.

دمیتری پسکوف، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه در جلسه توجیهی روزانه خود گفت: «البته ما ترجیح می‌دادیم اخبار تمدید وقفه بشردوستانه درگیری‌ها را دریافت کنیم.»

وی افزود «این انتظار در حالی وجود داشت که می‌دانیم هنوز روند آزادی گروگان‌ها تکمیل نشده است.»

قطر جامعه بین‌المللی را به مداخله سریع برای پایان دادن به خشونت‌ها در غزه فراخواند

قطر، میانجی اصلی مذاکرات آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها میان اسرائیل و حماس، از جامعه بین‌المللی خواست تا برای پایان دادن به خشونت‌ها در نوار غزه پس از شروع مجدد حملات اسرائیل، به سرعت وارد عمل شود.

وزارت خارجه قطر در بیانیه‌ای اعلام کرد: «بمباران نوار غزه در ساعات اولیه پس از پایان آتش‌بس، تلاش‌ها برای میانجی‌گری را پیچیده و فاجعه انسانی در غزه را تشدید می‌کند.»

در این بیانیه ضمن محکومیت هرگونه «عملیات علیه غیرنظامیان، اعمال مجازات جمعی و تلاش برای آوارگی و کوچ اجباری شهروندان فلسطینی ساکن غزه»، از جامعه بین‌المللی خواسته شده است تا «برای پایان دادن به خشونت‌ها به سرعت وارد عمل شود.»

سخنگوی حماس: راه حل، نه آتش‌بس بلکه پایان اشغالگری اسرائیل است

اسامه حمدان، سخنگوی ارشد حماس در گفتگو با شبکه خبری الجزیره گفت که «راه حل بحران کنونی در غزه پایان اشغالگری اسرائیل است.»

وی افزود: «راه حل این نیست که آتش‌بس برقرار شود بلکه باید مکانیسم‌هایی برای پایان دادن به اشغالگری اسرائیل یافت.»

وی همچنین درباره تمدید آتش‌بس گفت: «ما زمانی را صرف گفتگو با همه میانجی‌ها کرده ایم و باید از تلاش‌های مصر و قطر برای دستیابی به فرمولی برای پایان دادن به تجاوز تشکر کنیم، اما تجاوز اسرائیل همه چیز را متوقف کرد.»

او در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه «ما از هرگونه تلاشی که هدف آن پایان دادن به تجاوز در راستای منافع مردم ما باشد، استقبال می‌کنیم» گفت: «رهبران حماس با تلاش‌های صورت گرفته برای پایان دادن به تجاوزات اسرائیل همراهی کردند، اما متأسفانه برخی از طرف‌ها به غیر از قطر و مصر آمادگی تلاش بیشتر در این خصوص را نداشتند.»

اسامه حمدان، سخنگوی ارشد حماس همچنین مدعی شد که دولت آمریکا فشار زیادی بر اسرائیل برای متوقف کردن حملات وارد نکرده است.

نیویورک تایمز، اسرائیل از طرح حمله حماس اطلاع داشت

نیویورک تایمز بر اساس اسناد و شواهدی که در اختیار دارد مدعی است که مقامات اسرائیلی بیش از یک سال قبل در جریان یک حمله بزرگ احتمالی از سوی حماس قرار داشتند.

در این گزارش آمده است که مقامات اسرائیلی از طرح حماس برای انجام یک حمله بی‌سابقه مطلع شده بودند، اما این سناریو را غیرواقع‌گرایانه می‌دانستند.

نتانیاهو: پس از نقض مفاد آتش‌بس توسط حماس، جنگ از سر گرفته شد

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در بیانیه‌ای که روز جمعه از سوی دفترش منتشر شد، اعلام کرد که ارتش «پس از آنکه شروط مهم توافق آتش‌بس توسط حماس نقض شد، جنگ در غزه از سر گرفت.»

نتانیاهو مدعی شد که حماس به تعهد خود برای آزادی همه زنان ربوده شده در روز جمعه احترام نگذاشت و به سمت شهروندان اسرائیل راکت پرتاب کرد.

به گفته نخست وزیر اسرائیل، با بازگشت مأموریت جنگی، «دولت موظف است به اهداف نبرد دست یابد.»

وی از «آزادسازی گروگان‌ها، انحلال حماس» و «اطمینان از اینکه شهروندان اسرائیل دیگر هرگز با حمله‌ای از سوی غزه تهدید نخواهند شد»، به عنوان اهداف این نبرد نام برد.

 مذاکرات بر سر آزادی گروگان‌ها ادامه دارد

یک منبع آگاه به سی ان ان گفت، به رغم از سرگیری نبرد‌ها میان اسرائیل و حماس در غزه پس از هفت روز آتش‌بس، مذاکرات بر سر آزادی گروگان‌ها همچنان ادامه دارد.

بنا به این گزارش، یک ساعت پس از انقضای آتش‌بس تمدید شده که ساعت ۷ صبح به وقت محلی پایان یافت، هیچ یک از طرف‌های اصلی درگیری و میانجیان قطری، مصری و آمریکایی رسما شکست مذاکرات جاری بر سر آزادی گروگان‌ها را اعلام نکرده بودند. 

بر اساس شرایط توافق قبلی، انتظار می‌رفت که حماس هشتمین فهرست گروگان‌ها شامل ۱۰ زن و کودک را برای آزادی در روز جمعه در ازای یک روز تمدید مجدد آتش‌بس اعلام کند.

به گزارش سی‌ان‌ان، اسرائیل هشدار داده بود که پس از پایان مرحله فعلی آزادی گروگان‌ها، عملیات نظامی تمام عیار علیه حماس از سر گرفته خواهد شد.

این در حالیست که به ادعای سی‌ان‌ان، مقامات آمریکایی گفته‌اند که مذاکرات برای آزادی گروگان‌های باقی مانده ادامه خواهد یافت.

درگیری‌های شدید در شمال و مرکز نوار غزه

الجزیره به نقل از شاهدان و منابع خبری در غزه گزارش داد که درگیری‌های شدیدی بین گروه‌های مبارز فلسطینی و نظامیان اسرائیلی در شمال این باریکه تحت محاصره از اراضی فلسطینی در جریا است.

بر همین اساس گفته می‌شود که در مرکز نوار غزه نیز تانک‌های اسرائیلی مناطق اطراف اردوگاه‌های آوارگان نصیرات و بوریج را گلوله باران کردند.

آغاز حملات اسرائیل به غزه؛ حماس از کشته شدن ۶ نفر در رفح خبر داد

مقامات دولت حماس در غزه اعلام کردند که دست کم ۶ نفر در پی آغاز حملات هوایی و توپخانه‌ای ارتش اسرائیل در رفح کشته شدند.

 سخنگوی وزارت بهداشت حماس به خبرگزاری فرانسه گفت: شش فلسطینی صبح روز جمعه در حمله هوایی اسرائیل به رفح در جنوب نوار غزه کشته شدند.

از سوی دیگر، به گفته یک پزشک بیمارستان الهلی عرب، علاوه بر این، دو کودک فلسطینی نیز در حملات هوایی صبح جمعه ارتش اسرائیل به شهر غزه کشته شدند.

ارتش اسرائیل از رهگیری راکت حماس خبر داد

ارتش اسرائیل پیش از اعلام رسمی از سرگیری نبرد‌ها در غزه اعلام کرد که یک راکت شلیک شده از سوی حماس را در خاک خود رهگیری کرده است.

خبرگزاری فرانسه نیز از به صدا درآمدن آژیر‌های هشدار حمله راکتی در چند نقطه از مناطق نزدیک به باریکه غزه در خاک اسرائیل خبر داد.

بنا به این گزارش، متعاقب آن ارتش اسرائیل شهر غزه را هدف حملات خود قرار داد.

برخی دیگر از منابع خبری نیز اعلام کردند که بامداد روز جمعه صدای تیراندازی و چندین انفجار در شمال نوار غزه شنیده شده است.

بر اساس همین گزارش‌ها، شمار زیادی جنگنده و پهپاد ارتش اسرائیل بلافاصله پس از پایان مهلت آتش‌بس بر فراز شمال نوار غزه به پرواز درآمدند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین